dimarts, 18 de febrer del 2014

Deures i ajut familiar

No és cap secret que el factor familiar és clau en l'èxit escolar. Tenir una família que animi i ajudi l'estudiant contribuirà a millorar els seus resultats acadèmics.  El que era per mi desconegut és l'enorme quantitat d'ajut que algunes famílies podem arribar a donar als nostres fills i filles i el greuge comparatiu que això pot significar. Com sempre, no coneixem de debò una realitat fins que no l'experimentem en primera persona.

Tot just encetat l'institut m'he sorprès a mi mateix ajudant el meu fill a fer deures de català i anant a buscar el llibre verbs Xuriguera, m'he sorprès explicant-li problemes de matemàtiques o ajudant-lo a entendre esquemes de naturals, posant-li exercicis d'anglès, ajudant-lo a fer el projecte de tecnologia, explicant-li com s'ha d'estudiar per un examen i moltes d'altres 
coses.Tot això no deu ser nou per a moltes famílies, però per a nosaltres que hem tingut la sort d'haver fet la primària en una escola innovadora, sense exàmens ni llibres de text i amb pocs deures tradicionals, ha estat tot un descobriment. 


M'ha sorprès també la quantitat d'ajut que altres pares, amics i amigues nostres, donen als seus fills que han començat primer d'ESO. Pares amb formació universitària que ajuden a fer deures de mates, socials, català. Pares i mares amb que han estat investigadors en universitats estrangeres que es reparteixen les tardes per ajudar a fer els deures del seu fill. Mares assistents socials que ajuden la filla a fer el Treball de Recerca sobre l'Alzheimer. Mares que parlen en anglès als fills a l'hora de sopar per practicar el present simple. Pares que acaben de fer el treball de Tecno mentre la filla és al cau. Mares enginyeres que expliquen al fill com fer servir els rotrings, l'escaire i el cartabó. Pares i mares estressats per la feinada de fer de coach dels seus cadells de primer d'ESO i que comentem al parc amb ironia "Hem tret bones notes"

Mentrestant el dia a dia del centre de secundària on treballo no té res a veure amb tot això. Entre les famílies dels meus alumnes hi ha poquíssims pares i mares amb formació universitària, la majoria tenen estudis primaris o secundaris, alguns han estat poc o gens escolaritzats i uns quants són literalment analfabets. També n'hi ha que desconeixen completament les dues llengües oficials de Catalunya. Per no parlar de les famílies on hi falta algun dels progenitors, normalment el pare, i la mare sola s'ha d'encarregar de tota la feina de dins i fora de casa. Es pot comprendre que la quantitat i qualitat de l'ajut que reben aquests alumnes, si es que en reben algun, està a anys llum del que hem comentat abans. Quin ajut poden donar en els deures de català uns pares paquistanesos? Quantes famílies tenen el Xuriguera a casa?


Viure aquesta esquizofrènia educativa em provoca un enorme sensació d'injustícia, gairebé ràbia. És com contemplar una cursa on alguns disposen de cotxe, d'altres van en bicicleta i alguns van a peu. Mentrestant alguns experts i opinadors encara es dediquen a pontificar sobre els resultats educatius de certs tipus d'alumnes i centres i a parlar de la cultura de l'esforç, sovint culpabilitzant directament l'alumnat de la seva situació.  

Que uns pares vulguin ajudar el seu fill no té res de dolent, evidentment. El problema és quan aquest suport es dóna per descomptat. El sistema ja hi compta, i algú que no disposi d'aquest ajut ho té més que difícil per sortir-se'n. Se suposa que el nostre sistema educatiu ja té en compte l'atenció a la diversitat i intenta adaptar-se a la realitat de cada alumne però això està lluny de ser veritat. El problema és si l'escola ofereix un mínim d'igualtat d'oportunitats o per contra és un sistema que dóna més a qui més té? Mai he cregut que existís la completa igualtat d'oportunitats, però des que sóc pare d'un alumne de 1r d'ESO la meva concepció de la justícia del sistema ha baixat diversos graons. 

Seria injust dir que els sistema no fa res per compensar aquesta situació. Hi ha programes de reforç, suport extraescolar i diverses iniciatives que intenten ajudar l'alumnat en situació més desafavorida, però no deixen ser pedaços que ni de lluny s'acosten al suport que reben els alumnes més privilegiats. La situació de partida a l'inici de la cursa escolar és molt desigual i crec que es va agreujant a mesura que s'avança en el sistema.  

Els professors i professores hauríem de tenir molt en compte aquesta situació i plantejar-nos preguntes com: Quan posem deures, tenim en compte aquestes diferències i aquests greuges? Planifiquem les feines per a que es puguin fer sense ajut extern? Donem eines als nostres alumnes per que puguin trobar ells mateixos l'ajut o simplement els posem la feina i prou? Quan ens lliuren la feina, valorem l'esforç que han fet o valorem només el resultat? Tenim en compte que algunes feines poden estar fetes amb molt d'ajut, copiades o en alguns casos fetes literalment pels pares? Posem feines de diferents nivell de dificultat? Contemplem la possibilitat de no posar deures?

És evident que l'escola no pot canviar la situació familiar i social de l'alumnat, però si que pot ser-ne conscient i intentar dissenyar activitats més justes i que contribueixin a donar oportunitats a tots els estudiants, no només als que tenen un cert tipus d'ajut. 



PD: Quan estava donant els últims retocs a aquest escrit m'assec al metro al costat d'una estudiant universitària que parla pel mòbil. Està parlant amb la seva mare i li demana: "Mare, oi que t'avorreixes a la feina? És que he de fer un treball d'un llibre per la uni i he pensat que me'l podries fer tu. Si ? Ai gràcies mami. Sí, ja el llogaré a la biblioteca i te'l porto a casa. Fantàstic, petons..."

13 comentaris:

  1. Bé, per començar, moltes felicitats Marc, per començar aquest bloc. No tinc fills i la meva relació amb la primària i la secundària a Catalunya és petita i es fa llunyana, però com a ciutadà entenc les preguntes que formules i trobo important que les facis des de la teva doble vessant de pare i professor, és a dir, des de l'experiència viscuda. No faré cap comentari del que has escrit fins ara (suculenta l'anècdota de la universitària al metro!), però sí que t'animo a pensar, per a una propera entrada en aquest bloc, sobre una frase-clixé que has fet servir en aquesta: "l'inici de la cursa escolar", problematitzant, esclar, el significat de la paraula cursa. Abraço!

    ResponElimina
  2. Felicitats Marc pel bloc. Et controlarem la periodicitat, no ho dubtis.
    En quan a l'article.....quantes hores lectives es dediquen a les tècniques d'estudi? a la comprensió lectora? a empatitzar en els treballs grupals?.....
    Haurien de ser suficients les hores als centres educatius per treballar aquests temes, des de primària, reduir al mínim les feines a casa i motivar a l'alumnat per ser curiosos en tot allò que aprenen, per exterioritzar-ho fora del centre educatiu.
    No sé si això ho fan a Finlàndia o si és una utopia, però m'agradaria que fos així.

    ResponElimina
  3. Molt bona reflexió sobre l'ajut als fills i l'equitat !
    T'aniré llegint !

    ResponElimina
  4. Doncs jo crec que tant dolent és la manca d'ajuda que pateixen els nostres alumnes, com l'excés de "cel" que entenc que demostren alguns dels pares i mares que esmentes.

    Penso que els nens han de fer els deures i la feina essencialment sols, i que només se'ls ha d'ajudar quan ho demanen o quan es detecta que realment fa falta una empenta per tal que la cosa rutlli. Els nois també han d'aprendre a ser autònoms, a organitzar-se la feina i a ser responsables per ells mateixos, i sobre tot també tenen dret a no tenir uns pares pesats que estiguin tot el dia damunt d'ells.

    ResponElimina
  5. Marc, trobo molt interessant i molt viscut tot el que dius. Hi ha vivències compartides i n'hi ha, les professionals, que no ho són tant.
    Dius que l'equitat és un objectiu difícil i planteges el canvi, o millor, exigeixes el canvi des d'una perspectiva administrativa. No hi estic d'acord. El canvi l'hem de fer els professionals, des de la nostra pràctica personal i diària, independentment del que ens digui la llei que ens pertoca LOGSE, LOE. LOMCE, ...
    Pregunto: per què posem deures a l'estiu? Si l'alumne ha complert que llegeixi, que badi, que viatgi, que corri pel carrer, .... Per què els forcem a fer 10 exercicis iguals quan ja els saben fer? La famosa cultura de l'esforç...
    To be continued!!!

    ResponElimina
  6. Felicitats Marc pel bloc!! Molt interessant .. et seguirem!!
    Estic d'acord amb el que diu el Guillermo Lázaro.. Penso que el paper dels pares és el d'acompanyar, i aquí és cert que hi haurà diferències brutals en quant a formació, temps, dedicació, recursos... Però en el moment que intentem "salvar-los" ocupant el seu lloc .. ens estem equivocant i MOOOLT!!. No puc assegurar-te que no acabi fent un dia els treballs o els deures dels meus fills (torres más altas han caido ;)) però si algun dia ho faig m'estaré traint a mi mateixa i als meus principis. Em sentiré responsable directa d'aquesta desigualtat social de la que parles, no serà just que el meu treball "competeixi" amb el d'altres nens i nenes de 12 anys i estaré privant als meus fills de la confiança en les seves capacitats per resoldre per ells mateixos els seus problemes. Així que si algun dia ho faig... espero trobar una argumentació prou bona per justificar-me... i que no m'enxampis al metro parlant per telèfon!! ;).

    ResponElimina
  7. M'agrada que escriguis un blog a partir de la teva doble condició de pare i professor. Tens raó en tot el que dius però no li veig una solució fàcil. Perquè és una qüestió de classes socials, que, com sempre, no viuen als mateixos barris i condicionen el tipus d'alumnat dels centres. He treballat 28 anys a Santa Coloma de Gramenet, ara en fa tres que treballo de professor a l'Eixample i encara em sorprèn la gran diferència d'alumnat, en general. La ciutat és segregadora, com la societat. Dit això, una psicòloga, quan jo ajudava "massa" al meu fill, em va dir: "No ets el seu professor, ets el seu pare!" Des de llavors el vaig "deixar" sol. Es va equivocar i fins i tot va haver de repetir 2n de BTX. Però va acabant agafant les regnes de la seva vida i ara és totalment responsable dels seus estudis i de la seva feina. En el mau cas (família monoprental) va ser difícil fer-ho, però ho consodero un èxit. Els hem de deixar que s'equivoquin i progressar a partir dels propis errors. Ara bé, la qüestió de fons que planteges subsisteix, perquè les influències familiars, el nivell de llenguatge de casa, les aficions dels pares, els estudis, vulguis o no, amb més o menys assistència, condicionen. La diferència de classe és el moll de l'os de tot plegat.

    ResponElimina
  8. Felicitats, les contradccions ens rajen per dins.

    A França els pares van fer vaga d'ajudar a fer deures, per protestar del sistema educatiu.

    La diferencia d'entorns és inevitable, però per a mi no és tan important "que saben a casa" si no la importància que es dona a l'estudi. Tinc companys de Carrera amb pares analfabets que durant tota la primària els llevaven una hora abans d'anar a classe i els repassaven la lliçó per pur instint mirant la cara del fill sense entendre el que deia (el fill encara no entén com no va saber-ho abans, s'hagués estalviat força calbots per no fer els deures). Com a professor m'enfronto per igual amb les desigualtats del pare no educat com el que "ha sofert" educació obligatoria i es passa el dia dient al fill que no fer els deures ni estudiar no passa res, total és igual, al final s'apreta i punt.

    Pares que fan totalment els deures als alumnes amb dossiers i treballs de 10, que quan fan l'examen són 2 i si els preguntes res sobre el treball van perduts. Cal parlar amb aquests pares i comentar-ho amb tota la seriositat/comprensió/duresa que calgui.

    Fer deures és intentar fer-los i escriure tots els dubtes que et surten (ningú està dues hores davant d'un problema, ni cinc minuts, sense escriure res i pensant intensament). Mort al tipex. Només així poden aprendre i decidir la seva (que no nostra) vida.

    La mare que li fa la feina del llibre a la filla també s'haurà de quedar embarassada del seu gendre i parir el seu net, pq la seva filla té molta feina.

    És impossible (o epic) no ajudar a un/una fill/a en situació extrema, però és absurd no recriminar-ho i repetir la situació. El final, sovint tragic, està escrit malauradament massa cops en el passat recent. Aquells als que els pares sobreajuden (i l'equilibri no està mai clar) estan tant o més perduts que els abandonats. I algú els ho ha de dir als alumnes sobretot, Professors/es...presents?

    ResponElimina
  9. Felicitats Marc pel bloc i per l'article. No és una reflexió nova, però va bé fer-ne memòria de tant en tant. Personalment soc del parer que el món (la societat, el sistema...) mai acaba de ser perfecte (ideal, just...) i per tant els que ens dediquem al ram de l'educació (com a professors i/o com a pares) hem de saber buscar aquell punt d'equilibri idoni i sempre fugisser. Com a professor de secundària crec que hem de pensar més la feina que encomanem als nostres alumnes (tant la que fan a l'aula, com la que acaben o s'emporten a casa), per tal de poder valorar en el possible quin ha estat l'esforç i dedicació real de l'alumne i si ha rebut una ajuda excessiva o no.

    ResponElimina
  10. Marc, ets el meu ídol! !! Tres criatures i trobes temps per escriure. Jo encara busco un moment per dutxar-me.

    Tens molta rao en aixo q dius. En el cole d la meva filla gran (va a primer), posa feines i deures diaris. I ja en aquesta edat es nota quines families ens posem a la taula i quines no. Imagina't quan van a la ESO!!!!

    Moltes felicitats Marc, et seguirem llegint.

    ResponElimina
  11. Marc, molt motivadora la teva entrada, això mateix et preguntava l'altre dia al mail, i la veritat és que no puc estar més d'acord amb tu... Però crec que hi podem anar una mica més enllà encara: per què han de tenir deures els nens? Com deien en un comentari, podem mirar com ho fan a Finlàndia, model "perfecte" d'educació, on pel que tinc entès no els posen deures, i els resultats sembla que són molt positius (mira't aquest link: http://neomam.com/infographics/there-is-no-homework-in-finland/).

    I la veritat és que cada cop que hi penso més, des de la meva experiència personal o professional, la veritat és que no hi trobo cap sentit als deures. Si faig el paral-lel, penso que a mi no m'agrada haver d'emportar-me la feina a casa, a qui sí? Pel que fa a mi, des què vaig deixar de fer-ho, no només sóc més feliç, sinó que crec que em va millor a la vida, i a la feina! I si ho vull per a mi, no ho he de voler (encara més) per als meus fills? I l'altra pregunta que em ve al cap: és que no hi ha prou temps a l'escola per aprendre el que realment s'ha d'aprendre? I dic el que "realment" s'ha d'aprendre perquè de vegades em sembla que se'ls vol ensenyar massa cosas a l'escola. Jo personalment no me'n recordo ni d'un quarta part del que vaig haver d'estudiar en algun moment, i molt poc de tot allò del que en algun moment em van examinar m'ha estat d'utilitat a la vida adulta (i si ho ha estat, ho he pogut repassar o aprendre en poc temps perquè ho necessitava).

    L'última reflexió, una mica en línia amb el que diu la Pilar de l'estiu: crec que els nostres nens haurien de poder disposar del temps fora de l'escola (però no només les vacances, sinó tot el temps) per aprendre a relaxar-se, a gaudir de la vida, a desconnectar... totes aquestes coses que als grans de vegades ens costa tant de fer quan som fora de la feina, potser perquè no vam aprendre a fer-ho prou bé quan erem petits, perquè ens tenien acosumats a què fora de classe -o de la feina- hem de continuar estudiant -o treballant...

    Apa, una abraçada ben forta des de Xile, i continua escrivint que et llegiré!!

    ResponElimina
  12. Abans de tot, felicitats: un bloc d'un senyor que (ho sé perquè el conec) vol compartir i no mirar-se el melic. Notició a la xarxa.
    Finalment, l'he llegit. D'una banda ho trobo tot molt interessant i ben enraonat; d'una altra el trobo massa i inevitablement, "des de dins". Crec que l'assumpte de què n'escrius realment no és de deures, sinó d'atenció i compromís amb qui depèn de tu, com a alumne, com a fill o com a ambdues coses. No crec que sigui un assumpte regulable des de la llei per a equilibrar l'atenció rebuda per segons quin alumnat a segons quin centre, ja que el professorat mai no podrà substituir el que a casa no es dóna, com tampoc crec que a moltes llars on es dóna molta atenció aquesta sigui percebuda com a humana pels fills/alumnes. Has anat directe al cor dels afectes humans, que van més enllà de l'educació reglada.
    Quin bloc més ambiciós!

    ResponElimina
  13. LLarga vida al bloc, Marc. A partir de les teves reflexions vull afegir algunes idees que considero convindria tenir en compte. Jo crec que aquestes desigualtats de les que parles no es troben tant en el fet de l'existència de pares i mares ajudant a fer els deures sinó en l'ambientació que proporcionen aquestes llars. Aquests infants es veuen en tot moment reforçats, estimulats i impregnats de tota una ambientació disposada a facilitar l'estudi, la curiositat, la recerca... A l'altra banda, a la nostra, paradoxalment a la Zona Nord, una gran majoria del nostre alumnat està mancat d'aquesta empenta adicional que facilita l'entorn familiar o el cercle d'amistats. Estic parlant d'absència de comunicació ( teles i ordinadors a les habitacions) de nul.la recepció de l'experiència educativa dels fills i inexistent estímul davant el fet d'aprendre.
    Parles de desigualtats i jo voldria afegir que dins la xarxa d'escoles i instituts públics ja es potencia aquesta distància d'oportunitats entre el nostre alumnat. Els centres on existeix una gran AMPA que col.labora, que dota, que està present, van molt per davant de tots aquells on la presència dels pares i mares és gairebé inexistent. Com s'anivella aquesta diferència?
    Jo diria que a favor seu ens tenen a nosaltres,en molts casos professorat amb un afegitó d'afecte, compromís i tendresa. Si més no és el que hi trobo en algunes/es de vosaltres.

    ResponElimina