A mesura que s’acosten les proves d’avaluació de competències bàsiques de primària es multipliquen les veus crítiques des de diversos sectors i algunes escoles i famílies fins i tot organitzen boicots. Segons aquestes opinions crítiques aquestes proves són estandaritzades i no respecten la diversitat dels alumnes, serveixen per classificar els estudiants i els centres i contribueixen a estigmatitzar algunes escoles i afavorir-ne d’altres. Aquestes proves també es consideren injustes ja que jutgen la feina dels docents sense tenir en compte la seva situació o el context dels centres ni els seus projecte educatius diferenciats.
Sense deixar de donar part de raó a aquests
arguments voldria contribuir al debat destacant els alguns elements positius
que poden tenir aquesta mena de proves i donar alguns arguments en favor seu
En primer lloc pel que fa la classificació i
l’elaboració de rànquings d’escoles. És cert que en molts estats es dóna
aquesta pràctica. Per exemple, en alguns països anglosaxons és molt senzill
entrar a internet i comparar escoles amb un comparador com qui es compra un
ordinador o un telèfon mòbil. Podem obtenir fàcilment dades sobre els resultats
acadèmics, composició de l’alumnat, percentatge d’alumnat amb necessitats
educatives especials i fins i tot nivell d’ingressos de les famílies. Tot i que
aquesta possibilitat existeix cal reconèixer que fins ara això en el nostre
país no ha passat. L’ús dels resultats d’aquestes proves que ha fet
l’administració ha estat prudent. En finalitzar les proves les famílies reben
un informe amb els resultats dels seus fills i els centres reben els resultats
globals com a centre. Cal tenir en compte que fa 10 anys que aquestes proves es
duen a terme a primària i 7 a secundària. En tot aquests temps aquestes dades
no s’han fet mai públiques, tot i que alguns sector així ho han reclamat.
Sobre el perill de classificar o etiquetar
alumnes. Sense menystenir aquest risc, també cal veure que això també pot
servir per detectar les necessitats dels alumnes i orientar l’acció dels
docents. Per exemple, al centre de secundària on treballo fem servir aquesta
informació per a formar els grups de 1r d’ESO. Intentem fer grups heterogenis
equilibrats amb alumnes de nivells diferents i els resultats de les proves de
CCBB de 6è són uns dels elements que tenim en compte, no l’únic, per fer
aquesta feina. També fem servir la informació de traspàs que ens proporcionen
les escoles de primària i l’avaluació que fem nosaltres mateixos. Si bé és cert
que aquestes dades es podrien fer servir per classificar els alumnes per
“nivells” també és veritat que això també es podria fer sense l’existència
d’aquestes proves. El problema no són les proves i les dades que proporcionen
sinó l’existència de grups, nivells o recursos per a determinats alumnes. Amb
proves o sense, molts alumnes són derivats cap a certs recursos i grups, moltes
vegades amb la intenció d’ajudar-los però sovint amb un diagnòstic poc clar.
S’ha criticat que les proves siguin
estandaritzades i s’apliquin a tothom per igual. Sense negar això cal dir, i
sovint no s’explica, que la normativa preveu l’adaptació de la prova per a
alumnes amb TDAH o dislèxia i també que alguns alumnes (nouvinguts, alumnat amb necessitats
educatives especials) en resten exclosos o fan les proves amb correcció
interna. En aquest darrer cas i per experiència del meu centre, molts d’aquest
alumnes no accepten gaire bé sentir-se exclosos i volen realitzar la prova amb
la resta de la seva classe.
És cert que aquestes proven només avaluen alguns aspectes concrets del que es treballa a les escoles i deixen fora altres temes molt important com la convivència, el pensament crític, l'espressió oral, l'autonomia, etc, Això per mi no és un motiu per deixar de fer aquestes proves sinó per mirar de millorar aquestes avaluacions i defensar que incloguin i contemplin altres elements que també són importants.
D’altra banda, aquesta mena de proves ens
proporcionen dades objectives i empíriques sobre el funcionament del sistema
educatiu. En un món sovint ple d’opinions, interessos i ideologia, les dades
ens poden ajudar a situar debats i arguments basant-nos en fets . Dos exemples
que poden ser il·lustratius:
●
Els resultats de les proves de de
6è i de 4t d’ESO ajuden a demostrar que la immersió lingüística no perjudica el castellà. Malgrat
els discursos que defensen que el castellà està discriminat o menystingut a
Catalunya, totes les dades demostren que els alumnes en acabar primària i
secundària amb el mateix nivell de competència en les dues llengües. Això no és
una opinió, és un fet basat en una enorme quantitat de dades que el recolzen.
●
L’escola pública és tan bona com
la concertada o la privada. Malgrat discursos interessats i opinions poc
fonamentades, si comparem els resultats d’escoles que treballen en barris
similars amb poblacions similars els resultats de l’escola pública són tan bons
o millors que els de la concertada o privada. En el soterrat debat que enfronta escola pública
amb concertada, les dades en ajuden a veure que l’escola pública i els seus
professionals obtenen tants bons resultats com els de les altres escoles, en
igualtat de condicions.
Trobaríem molts d’altres casos on les dades obtingudes
amb les avaluacions externes poden servir per avaluar polítiques, mesurar
resultats pel que fa a segregació, nouvinguts diferències de gènere i impulsar
canvis en el sistema educatiu. Com sempre, les dades ens ajudaran a
diagnosticar, els canvis en un sentit innovador o conservador ja depenen de qui
gestioni el sistema, no de les proves.
Un cas completament diferent és de les
avaluacions externes acreditatives tipus “Revàlida” que proposa la LOMCE. Crec
que aquesta mena de proves són molt poc justes, no reflecteixen els
aprenentatges dels alumnes i contribueixen a crear un model educatiu només
enfocat a superar un examen i no a un aprenentatge autèntic. Crec que
l’acreditació d’una etapa ha d’estar basada en les decisions que prenen els
equips docents dels centres que coneixen molt millor l’alumne i la seva
trajectòria.
En resum, crec que aquests proves i les dades
que se’n deriven no són perverses per elles mateixes sinó per l’ús que se’n
pugui fer. El sistema educatiu està immers en un canvi del model d’avaluació
buscant una manera d’avaluar més centrada en l’alumne i en l’aprenentatge.
Utilitzades amb prudència les proves de competències poden ser un complement
que ajudi en la creació d’un nou sistema d’avaluació que millori l’aprenentatge
i proporcioni millors resultats educatius per tothom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada