dimarts, 2 de febrer del 2016

Continguts versus innovació ?


Arribo a casa i em trobo el meu fill barallant-se amb uns problemes de Tecnologia. Va bastant desorientat i no se'n surt. Ens asseiem a ajudar-lo i comprovem que ha treballat poc el tema a classe i ara ha de fer molts exercicis a casa sense haver entès la teoria.  Sense entrar a jutjar la feina del professor, em sembla que aquest és un problema habitual. Treballem a l'aula conceptes nous, els practiquem una estona i passem al següent tema sense haver aprofundit gaire. Crec que aquest és precisament un dels problemes del nostre sistema educatiu. Fem massa coses i massa superficialment.

Alguns crítics de la renovació pedagògica acusen els innovadors d'abandonar els continguts i dedicar el temps a tallers, projectes i activitats lúdiques sense cap profunditat. La caricatura diu que l'escola tradicional és rigorosa i treballa a fons els continguts mentre que les escoles innovadores dediquen el temps a  coses com el treball per projectes sense relació amb cap disciplina. Jo crec que, paradoxalment, és el contrari. És l'escola tradicional la que amb la seva acumulació de continguts i els seus temaris impossibles fa un tractament superficial de moltes coses i no garanteix gaires aprenentatges. Qualsevol professor que hagi intentat fer bé la seva feina i ensenyar als seus alumnes de veritat un tema sap que necessita moltes més hores de les que l'horari i el currículum li donen.

Anem com a exemple concret el tema que ens ocupa. Tecnologia de 3r d'ESO. El meu fill fa problemes del llibre de text sobre màquines simples. Capítol 2 de la Unitat 2 que porta per títol Màquines i mecanismes. Els problemes són sobre plans inclinats, forces, pesos, cargols, cargols d'Arquímedes, rosques... Em miro el llibre i veig que han treballat conceptes com treball, energia, màquina, màquines simples i complexes, màquines motrius, estructures, motors, mecanismes, la palanca, la llei de la palanca, palanques de 1r, 2n i 3r grau, avantatge mecànic, resistència, politja, polispast, pla inclinat, cargols, rosques, pas de rosca i falca. Tot això sense acabar la unitat, que té un capítol 3 sobre Mecanismes també prou llarg i ple de conceptes interessants. Tots aquestes conceptes i continguts s'han de desenvolupar durant només dues hores a la setmana.

Per aprendre i assimilar tots aquest conceptes caldria dedicar molt de temps a experimentar, recollir dades, observar, calcular, reproduir... No seria fantàstic poder fabricar un d'aquests mecanismes ? No entendrien millor tot això si ho poguessin experimentar-ho ? El llibre de text, sàviament, proposa fer una activitat d'avaluació inicial, mirar vídeos d'una pàgina de tecnologia, fer un debat, mirar un capítol del programa Què, qui com de TV3, investigar i dissenyar un mecanisme per resoldre un problema, analitzar i calcular, fer un llistat de dispositius o sistemes que utilitzen mecanismes per funcionar exposant la qualitat d'aquestes sistemes i valorant si es poden millorar, per fer això cal comparar, raonar, utilitzar el pensament crític, dialogar... La veritat a mi tot això em sona a escola innovadora, crec que si el professor vol fer tot el que li diu el llibre de text el que haurà de fer és un projecte sobre màquines i mecanismes !

No dic que tota l'escola tradicional sigui dolenta i que totes les escoles innovadores ho facin tot bé. El que vull subratllar és que el nostres sistema educatiu té problemes greus i alguns, com el que he esmentat, són estructurals. Aquestes problemes no tenen solucions senzilles. Alguns centres estan fent esforços per afrontar aquesta situació i garantir aprenentatges més profunds, competencials i útils als seu alumnes. Caricaturitzar aquestes escoles i les seves pràctiques no ajuden a avançar en educació. Escoltar, investigar i entrar en diàleg amb elles ens pot ajudar a afrontar problemes que tots patim i crear una escola millor.

P.S. Queda per un altre dia el tema de la relació entre superficialitat i desigualtat. Tinc la percepció, sense dades empíriques, que l'alumnat amb més capacitat sobreviu millor en aquest sistema superficial i sobrecarregat, encara no aprengui gran cosa, mentre que l'alumnat més desafavorit hi naufraga completament. Un motiu més per a seguir buscant un sistema educatiu diferent.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada